Print page

About Company

Joint Stock Company «Astyk Trans» is a joint Kazakh-Russian enterprise engaged in rail transportation of grain and other agricultural goods.

In the framework of bilateral cooperation between Kazakhstan and the Russian Federation, heads of Kazakhstan and Russia highlighted a need to develop cooperation in the field of railways of Kazakhstan and the Russian Federation and transit potential of the parties.

In this context and in order to consolidate efforts to transport Kazakh grain cargo, as well as to extend the export potential of Kazakhstan in the meeting of the first leaders — the President of «NC» Kazakhstan Temir Zholy» JSC A. U. Mamin and the President of «Russian Railways» v. I. Yakunin it was decided on June 10, 2010 in Moscow to form a joint Kazakh-Russian enterprise. In 2013, «Astyk Trans» JSC was established on principles of parity based on the Agreement of shareholders «Kaztemirtrans», the largest operator of freight rolling stock of the Republic of Kazakhstan and «Rusagrotrans» CJSC, the largest operator in rail transportation of grain and other bulk goods in Russia.

Подробнее

Основным видом деятельности АО «Астық Транс» является оперирование специализированным подвижным составом, оказание транспортно-экспедиторских услуг по перевозке казахстанского зерна во внутриреспубликанском и международном сообщениях.

Общий вагонный парк в управлении компании составляет до 10000 зерновозов, что позволяет обеспечить перевозку порядка 12 млн. тонн зерна и прочих сельскохозяйственных грузов в год. При этом, важным фактором является возможность наращивания производственных мощностей компании и привлечения дополнительного парка вагонов для обеспечения возрастающей потребности агропромышленного комплекса Республики Казахстан специализированным подвижным составом в полном объеме.

Создание совместного Казахстанско-Российского предприятия имеет особое значение в связи с образованием Евразийского экономического союза. Благодаря уникальному географическому расположению Казахстана появляется возможность для создания новых транспортно-логистических маршрутов как регионального, так и глобального значения между Европой и Азией, реализации международных хозяйственных связей, выхода к новым рынкам, создания емкого внутреннего рынка в пределах единой таможенной территории и улучшения условий для транзита товаров, в том числе зерновых грузов.